05/03/2012

Kari kepala ikan merah

Salam semua,



Hari ini nak share resepi kari kepala ikan merah..dah lama sebenarnya nak try masak ikan merah ni..tapi saya ni bukan la orang yang pandai nak masak ikan2 ni..lagi2 kalau ikan yang besar2 ini..memang tidak la.cuma semangat nak mencuba tu memang lah ada..itu yang digagahkan diri ini untuk terus mencuba..tapi ada syaratnya..ikan tu memang kena siang/potong siap2..saya ni memang tak reti nak siang ikan..lagi2 yang besar2 tu..yang kecik2 tu pun baru je abis belajar..hihi..nak yang mudah saja kan..camne ni nak masuk next masterchef nie..idok la kome nie..

ayam pun sama..tak pernah lagi saya potong ayam seekor tu.memang beli yang siap potong punya..teruk kan?tapi harap2 seiring usia ni(takada kena mengena) saya akan belajar la semua tu..ok berbalik pada cite ikan merah ni..saya ni kadang2 ada satu habit la..kalau dah try dan suka ikan tu memang akan beli berturut2 la..sampai la dah boring dan tekak tak boleh terima baru cuba ikan lain pula..jadi sama la dengan ikan merah ni..pertama kali beli ni saya masak kari dulu then kali kedua saya try masak asam pedas pula..next post saya share ok.

Kari kepala ikan merah

Bahan2
Kepala ikan merah~potong 2
cili kering mesin
1 paket rempah kari babas (yang kecil)
sedikit halba campuran
3 sekawan-bunga cengkih,lawang & kayu manis
1 biji bawang besar-mayang halus
2 ulas bawang putih-mayang halus
daun kari
tomato
bendi
1/2 kilo santan
sedikit air asam jawa
garam dan gula secukup rasa

cara-cara

1-campurkan cili mesin dan rempah kari dengan sedikit air..gaul sebati
2-panaskan sedikit minyak.masukkan halba campuran dan 3 sekawan.Kemudian tumis bawang besar dan bawang putih.tumis sehingga wangi kemudian masukkan daun kari.
3-Bila bahan tumis dah layu masukkan cili mesin yang telah dicampur dengan rempah kari tadi.tumis sehingga garing dan masukkan santan.
4-kacau santan selalu.bila dah mendidih masukkan ikan,bendi dan air asam jawa.
5-akhir sekali perasakan dengan garam dan gula dan masukkan tomato sebelum api ditutup.




^_____^

P/S: Sape-sape yang nak Order AuraWhite Collagen boleh call/sms 012-2869 683..Banyak free gift menanti anda!!jangan lupa call..tq

2 comments:

  1. sib baik dah kenyang...my peberet nih...kari pekat2 mcm kari mamak nih ^_^

    ReplyDelete
  2. sama la dengan my h tu..suke sangat kari ^__^

    ReplyDelete