27/11/2012

Ketam Masak lemak cili padi Dan Sambal sotong Petai

Assalamualaikum semua

lama tak buat blog makan-makan kan..so saje la hari ini nak post resepi pulak
walaupun korang tak mintak kan
huhu ni makanan yang aku masak sabtu lepas..masa nie en h pergi lumba basekal kat PD
so sebagai isteri mithali harus la aku masak untuk somi yang akan kelaparan bila balik nanti

Ketam masak lemak cili padi

 Aku memang tak pandai nak pilih ketam..nampak dah besar dah..bila dah masak waaa ketam jadi kecik pulak..tak puas aku makan ari tu.

Bahan-Bahan
ketam
 Cili padi~ditumbuk
kunyit hidup~ditumbuk
 bawang besar di mayang~ditumbuk
daun kunyit~potong ikut suka
tomato
asam keping 
santan
Garam secukup rasa

Cara-cara
Masukkan kesemua bahan dalam periuk dan masak..
harus kacau selalu ya sampai la masak ^___^

Sambal Sotong Petai


first time aku masak sambal sotong petai..biasa kan masak udang petai saja.bila cuba..auww sedap weh
haha bab memuji diri sendiri no satu..tp memang sedap hokey..korang patut cuba..eh dah pernah cuba? malu ai tau..

Bahan-Bahan
Sotong
Petai
cili kering~blander
Bawang Besar~blander
Bawang putih~blander
sos cili
sos tiram
Asam jawa
tomato
bawang besar~dihiris bulat
Garam dan gula secukup rasa

Cara-Cara
Tumiskan bawang sehingga naik bau.Kemudian masukkan cili kering yang telah di blander.tumis sehingga pecah minyak.Masukkan sos cili dan sos tiram.Masukkan sotong dan air asam jawa.
Biarkan air sotong kering sedikit then masukkan tomato bawang besar dan perisakan dengan garam dan gula

Selamat mencuba


No comments:

Post a Comment