31/01/2012

Bawal Emas Sweet Sour

Assalamualaikum

Alo!alo

Cepatnya masa berlalu kan..rasa macam baru je tahun baru..tengok2 dah nak habis bulan satu.jadi harus la diriku meng hapdet satu post terakhir untuk bulan jan 2012 nie..ngehngeh..ok ok faham da makin jarang menulis blog sekarang ni.saya akan berusaha untuk kembali seperti dulu bila semua kerja saya da settle..hihi

ok la tak ada banyak masa..cewah..jom layan resepi yang memang simple je nak buatnya.

Bahan-bahan
1 ekor ikan bawal emas~potong 4 bahagian
gaul dengan sedikit kunyit dan garam

~goreng separuh masak dan ketepi kan

Bahan sos sweet sour
Sos sweet sour~life brand
1/2 biji bawang besar~mayang
2 ulas bawang putih
sedikit bunga kobis
sedikit carot
1 batang cili merah~buang biji potong dadu
1 biji tomato~potong dadu
Sedikit minyak untuk menumis


Cara-cara
Panaskan minyak.Tumis bawang putih dan bawang merah
Masukkan bunga kobis dan carot
bila agak layu masukkan sos sweet sour secukup rasa
Masukkan ikan bawal yang telah digoreng
Akhir sekali masukkan tomato dan cili merah

Angah~sos sweet sour tu da cukup bahannya..jadi tak perlu la campur garam dan gula lagi.





Angah~Isi Ikan bawal emas ni memang sangat manis..pertama kali saya beli dan cuba masak.memang rasa nak gigit2 sampai ke tulang (Ok huduhnya perangai).selain dari sweet sour segara ini saya try juga masak stim..pon sodap.next time saya sharing-sharing ya..biasa ikan ini banyak di jual pada tahun baru cina saja..masa ni memang murah ikan bawal ni~saya beli kat pasar raya jer..tak tau la kalau kat pasar memang ada stok selalu..hihi saya ni memang tak pernah pergi pasar.kadang2 nak jugak pergi tapi tu la kan..kena keje..ada tak ada pun g pasar malam je la..(cam tak berbaloi gak g pasar besar tapi nak beli untuk 2 orang makan je-pulak tu masak seminggu sekali je ^________^ )

No comments:

Post a Comment