24/07/2012

Menu berbuka hari ke-3

Assalamualaikum

korang pekabar? puasa tak hari ini?
aku syukur tahun ni dapat puasa di hari pertama..auww nampak sangat sebelum ni tak dapat puasa di hari pertama kan..memang pun seingat aku la dah berapa tahun aku tak dapat berpuasa di hari pertama
aku pulak jenis kalau dah awal puasa tak berpuasa maka akhirnya pun tidak la jugak
maka korang boleh buat kira-kira berapa hari aku kena ganti puasa setahun..penat mak uollss..

sekarang ni bila baca blog orang lain je semua sibuk post menu berbuka dan bersahur je kan
hihi aku pon nak join jugak la group blogger yang post menu2 makanan nie
so sepanjang ramadhan nie korang jangan boring pulak baca blog haku nie
maybe akan penuh dengan makanan je la~saje nak buat korang telan air liur berkali-kali

sebelum tu meh aku nak cerita pasal puasa pertama dan kedua aku dulu
aku dengan en h memang plan nak balik kg..tapi ramai yang cakap akan jam teruk
tapi sebab nak jugak berbuka dan bersahur bersama family tersayang kami nekad je la
tapi idok pun jamnya~tengok dah keluar dah lorat pahang..jalan clear je..memudahkan perjalanan kami
hari pertama sahur dan berbuka rumah family in law dulu..en h biasa la balik rumah dia excited lebih je
mula la plan nak masak macam-macam..aku tak kisah..aku kan tukang makan je
en h plan nak bakar ayam..aku yang buat perapan ayam tu~tak ambil gambar pun..segan la aku kan
takpe nanti bila aku buat lagi aku share dengan korang ok~baget ada permintaan khas je..kuikui

hari ke 2 berpuasa dan sahur kat rumah aku pulak..nasib la rumah dekat2 je kan..tu la untung kawen orang dekat ni*tiba-tiba* 
kat rumah aku pun menu biasa je..masa ni semua adik beradik aku yang dah kawen tu dah balik rumah memasing..diaorang stay hari pertama je..aku dengan en h je yang balik lepas berbuka.jadi tak dapat la berbuka ramai-ramai..sobsob..tapi sahur sempat jugak bersahur bersama-sama..aku siap tambah lagi korang..sedap gilo mak aku masak gulai rebung udang pepagi buta tu..korang ada sahur bertambah?..tak ada kan kan*teringat pulak*glupglup

so puasa ke-3 semalam balik ke normal
tinggal aku dengan en h berdua saja la..sobsob
tahun ni aku dengan en h memang nak bersederhana sikit dalam berbuka dan bersahur 
semoga berjaya la hendaknya..hihi korang taktau dulu2 en h ni mengalahkan budak-budak kalau berpuasa tu
kalau berbuka tu macam2 nak beli..dah la nak aku masak lagi..so korang bayang la berapa banyak menu atas meja hanya untuk dua orang makan..orang lelaki memang camni ek?
so tahun ni aku bagi tazkirah untuk bersederhana siap2 sebelum puasa lagi..nasib dengar kata..walaupun semalam kurang berjaya tapi pada aku still lebih baik dari tahun lepas 
dan semoga kami dapat perbaiki lebih baik lagi di masa akan datang

so itu je la cite puasa aku
sekarang meh layan ckit-ckit menu berbuka aku semalam
tak boleh banyak-banyak nanti batal pose pulak kang
aku cuma bagi idea je kat korang nak masak apa petang nanti tau..so aku tak terlibat dengan sebarang kekurangan pahala korang ya tuan2 dan puan2..kihkih~nak mencover diri

 menu yang aku sempat masak lepas balik keje~patin masak tempoyak (nti aku share resepi),ikan bakar dan kobis goreng..beli murtabak,roti jala dan popia



yang ini keow teow goreng~k.maria jiran aku yang baik hati bagi..sedap..aku siap bersahur dengan keow teow saja pagi tadi sebab tak sempat makan semalam

sekian



 




No comments:

Post a Comment