13/12/2011

Gulai Lemak Ayam Pencen

salam semua,

Apa khabar semua..bulan december ni memang sangat seronok sebab banyak cuti..semalam pon cuti sultan selangor birthday..biasa kalau cuti 3 hari memang akan balik kampung..tapi sebab bulan november ari tu hampir tiap2 minggu balik kampung jadi bulan ni memang nak stay kat puchong dan jejalan makan angin saja la..

Tapi hari ini saya nak kongsi resepi dulu..next time saya kongsi gambar2 jejalan saya pula ya..Ayam ni sambungan daripada ayam masak kicap hari tu..sebab saya beli ayam pencen ni seekor..jadi saya masak 2 kali..2 resepi yang berlainan..

Gulai Lemak Ayam pencen

1/2 ekor ayam pencen~potong kecil2
kunyit hidup
1/2 biji bawang besar~mayang halus
2 tangkai serai
2 biji ubi kentang~potong ikut suka
cili padi~ikut kepedasan yang disukai
2 keping asam gelugor
1/2 kilo santan
garam secukup rasa

Cara-caranya
1-rebus ayam dalam 1-1 1/2 jam.
2-Tumbuk cili padi dan kunyit hidup sehingga lumut.kemudian tumbuk kasar serai dan bawang yang telah di mayang
3-Campurkan bahan tumbuk, kentang,ayam,asam gelugor dan santan ke dalam periuk.Kacau selalu di atas api yang sederhana.
4-Bila da mendidih masukkan garam secukup rasa.Tutup api bila kentang dah lembut dan hidangkan







Angah~lately ni memang malas sangat nak masak..mood bulan ni nak jejalan nak makan2 kat luar saje..nasib ler my H tu sibuk men'diet'.jadi selamat la saya..

No comments:

Post a Comment